W związku z interpelacją Pana Posła Pawła Szramki z dnia 19 maja br. w sprawie interpretacji przepisów w zakresie wydatkowania funduszu socjalnego w szkole, przekazanym przy piśmie Marszałka Sejmu RP z dnia 19 maja br., znak – K8INT2333, uprzejmie proszę o przyjęcie następującej informacji w zakresie właściwości Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 800, z późn. zm., dalej ustawa o zfśs), pracodawca tworzy fundusz i administruje jego środkami (art. 3, art. 10 ustawy o zfśs). Administrowanie środkami socjalnymi obejmuje m.in. zapewnienie przez pracodawcę wszechstronnej obsługi funduszu, w szczególności finansowej i organizacyjno – prawnej, a także odpowiedzialność za prawidłowe stosowanie ustawy o zfśs w zakresie tworzenia i wydatkowania środków socjalnych. Zgodnie bowiem z zasadą zawartą w art. 12a ustawy o zfśs, pracodawca lub osoba odpowiedzialna w imieniu pracodawcy za wykonywanie przepisów ustawy, w przypadku niewykonywania ustawy lub podejmowania działań niezgodnych z jej przepisami podlega karze grzywny, orzekanej na podstawie wniosku pochodzącego od właściwego organu Państwowej Inspekcji Pracy w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Zasady prowadzenia przez pracodawcę działalności socjalnej określa art. 8 ustawy o zfśs. Zgodnie z tym przepisem, szczegółowe zasady i warunki korzystania z funduszu przez osoby uprawnione, określa pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładową organizacją związkową, a gdy ona nie działa u pracodawcy – z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Oznacza to konieczność współdziałania pracodawcy z ustawowymi reprezentantami załogi przy ustaleniu zakładowego prawa socjalnego, z tym, że ustawa nie określa formy tego współdziałania. Nie zawiera ona przepisów nakładających na pracodawcę obowiązku powołania specjalnych ciał, tzw. komisji socjalnych, uczestniczących w organizowaniu działalności socjalnej. Natomiast w praktyce takie komisje funkcjonują. W przypadku utworzenia takiej komisji, nie mającej bezpośredniego umocowania w ustawowych przepisach, zasady jej funkcjonowania są przedmiotem porozumienia pracodawcy i działających u niego zakładowych organizacji związkowych. Związki zawodowe są bowiem ustawowym reprezentantem załogi. Jedynie w sytuacji, gdy u pracodawcy one nie działają – stroną uzgadniającą treść regulaminu zfśs jest reprezentant załogi. W związku z tym, uczestnictwo innych podmiotów niż wymienione w ustawie o zfśs w procesie stanowienia prawa socjalnego, a następnie jego realizacji może mieć jedynie charakter opiniodawczy i pomocniczy.
Zgodnie z art. 52 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w razie:
źródło: http://www.sejm.gov.pl/